Od 01 stycznia 2017 zaczęły obowiązywać kolejne przepisy rewolucjonizujące polski system prawny oraz spojrzenie organów administracji skarbowej na dokumentację podatkową cen transferowych. Część nowych regulacji prawnych weszła w życie już w 2016 roku jednak 2017 rok stał się przełomowy. Nowe brzmienia art 9a pdop oraz art 25a pdof narzucają na podmioty powiązane, po spełnieniu warunków tam określonych, do przedstawienia danych porównawczych /analiza benchmarku/ w sporządzonej dokumentacji podatkowej cen transferowych za dany rok podatkowy począwszy od 2017 roku.
Poniżej doradca podatkowy Michał Łopuszniak, wyjaśnia kiedy należy sporządzić i czym jest
Analiza Benchmarku zwana również:
Analizę benchmarkową, w myśl znowelizowanej ustawy, będą zobligowane sporządzić podmioty powiązane, których przychody lub koszty w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 10 000 mln eur. Kwotę tą ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych.
Jest to nowość w polskim prawie podatkowym ponieważ do końca 2016 roku ustawa podatku dochodowym od osób prawnych jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określała jedynie progi kwotowe transakcji między podmiotami powiązanymi nie zobowiązując podatników do sporządzania analizy porównawczej. Obecnie ustawy w/w odwołują się do wartości przychodów i kosztów aby podmioty powiązane były zobligowane do wykonania analizy banchmarku.
Zatem analiza porównawcza stała się dodatkowym obowiązkiem jej sporządzenia dla podmiotów powiązanych.
Wyrażone w euro wielkości, przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu roboczym roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, którego dotyczy dokumentacja podatkowa.
Analiza danych porównawczych powinna zawierać dane porównywalne o podmiotach mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli dane są dla podatnika dostępne. W przypadku braku danych do przeprowadzenia analizy danych porównawczych, podatnik załącza do dokumentacji podatkowej opis zgodności warunków transakcji oraz innych zdarzeń, ustalonych z podmiotami powiązanymi, z warunkami, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty.
Faktem jest, że w analizie porównawczej najcięższym aspektem jest pozyskanie danych finansowych podmiotów konkurencyjnych z racji tego, że firmy z którym podmiot konkuruje nie są skłonne udostępniać dane dla nich wrażliwe. Dodatkowo pozyskane dane muszą pochodzić z legalnie pozyskanych źródeł sporządzanych np. przez zespoły księgowe. W tej kwestii nieocenione mogą się okazać sprawozdania finansowe firm, które są jawne i ogólnodostępne a do których dostęp jest za pośrednictwem KRS bądź baz komercyjnych /wywiadowni gospodarczych/.
Sporządzona analiza porównawcza, będąca elementem obligatoryjnym dokumentacji, ma za zadanie wykazanie rynkowości stosowanych cen mających swoje przełożenie na wypracowany zysk przez podatnika względem transakcji z podmiotami powiązanymi.
Analiza benchmarkowa, zgodnie z wytycznymi ustawodawcy podlega aktualizacji nie rzadziej niż raz na trzy lata chyba że zmiana warunków ekonomicznych w stopniu znacznie wpływającym na analizę danych porównawczych uzasadnia dokonanie przeglądu w roku zaistnienia tej zmiany.
Wobec czego firmy, które dokonały porównania rynkowości własnych transakcji z podmiotami zewnętrznymi przed trzema laty będą zmuszone do dokonania aktualizacji tych danych na nowo.
Na żądanie organów podatkowych podatnicy, są obowiązani do przedłożenia dokumentacji podatkowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego żądania.
Organ podatkowy może wystąpić do podatnika z żądaniem sporządzenia i przedłożenia dokumentacji podatkowej dla transakcji lub innych zdarzeń, których wartość nie przekracza limitów ustawowych, w przypadku zaistnienia okoliczności wskazujących na prawdopodobieństwo zaniżenia ich wartości w celu uniknięcia obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej. Żądanie powinno wskazywać okoliczności świadczące o prawdopodobieństwie zaniżenia wartości transakcji lub innych zdarzeń. Podatnik jest obowiązany do sporządzenia i przedłożenia dokumentacji podatkowej, w terminie 30 dni od dnia doręczenia takiego żądania.
Analiza benchmarkowa stanowiąca jeden z elementów obligatoryjnych dokumentacji powinna również zostać przedłożona organowi podatkowemu. W przypadku przekroczenia ustawowych limitów przychodów bądź kosztów wynikających ze sprawozdania finansowego w wysokości 10 000 000 eur oraz braku posiadania analizy banchmarku, podatnik naraża się na stawkę sankcyjną w wysokości 50 % różnicy dochodu określonego przez Organ a dochodu zadeklarowanego przez firmę.